Wednesday, April 2, 2014

Sejarah Kota Marudu: Ladang Tembakau, Getah dan Kayu Jati

Berikut adalah catatan sejarah mengenai pertanian di Kota Marudu pada zaman dulu.

1.11.1881
Chartered Company telah ditubuhkan di Borneo Utara (Sabah), daerah ini mula di buka untuk penanaman tembakau dan getah


Sekitar Tahun 1890
Ladang Tembakau diusahakan di sekitar Pekan Bandau (Kota Marudu) oleh syarikat Belanda. Getah pula diusahakan oleh Inggeris di Langkon. Sebuah jeti dibina di Pekan Bandau untuk memunggahkan tembakau ke dalam kapal-kapal kecil untuk di eksport. Bandau ketika itu lebih dikenali dengan ‘Pangkalan Bandau’. Bagi getah pula, sebuah pangkalan telah dibina di Sungai Langkon untuk tujuan yang serupa.

Penanaman tembakau dan getah ini telah bermula sebelum tahun 1980 kerana pasaran dunia telah merosot dan ditutup pada tahun 1930an. Bagi getah, dikekalkan kerana pasaran yang baik sehingga kedatangan Jepun dalam Perang Dunia Kedua. Mengikut cerita yang dipetik daripada masyarakat tempatan, sebuah Lorong Arang Batu juga telah dibuka di Tanjung Batu oleh sebuah Syarikat Inggeris semasa Charterd Company. Adalah dipercayai bahawa lombong ini telah ditutup sebelum tahun 1920an

Tahun 1926
Pokok Jati (Tectona Grandis LinnF) yang terdapat di Pusat Informasi Jati (PIJ) Kota Marudu merupakan tanaman peninggalan oleh Syarikat Tembakau Belanda (Dutch Tobacco Company) yang telah wujud sejak sekitar tahun 1926. Pokok jati ditanam sebagai pelindung tanaman tembakau disamping daunnya digunakan untuk membungkus daun tembakau yang diproses. Jenis jati ini berasal dari Indonesia.

Menurut sumber tampatan, tapak PIJ adalah bekas tapak tamu jualan dimasa ketika zaman penjajahan. Saudagar-saudagar daripada Jesselton, Kudat, Pitas, Kota Belud dan Bandau (Kota Marudu) Memperdagangkan (Barter trade) barangan mereka. Pada waktu itu, tapak tamu ini juga menjadi laluan (Gateway to Bandau) ke Pekan Kota Marudu. Pada asalnya, keluasan tanaman jati ialah 40 ha (Hektar) tetapi semasa Perang Dunia Kedua sebahagian besar telah ditumbangkan untuk kegunaan sebagai tiang elektrik dan telefon.


Sumber: JS, Buku Tahunan JPM 2008
               Buku Pesta Kaamatan Peringkat Negeri Sabah 2006 K.M

 

1 comments:

  1. Admin boleh cari sejarah ladang kuda d kota marudu sekitar tahun 1880'an...

    ReplyDelete

Apa kata anda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...